بازار داده یا همان DATA MART

بازار داده یا همان DATA MART

در یک بیان ساده، بازار داده (DATA MART) یک نمونه کوچکتر و یا یک زیر مجموعه از انبار داده است. همان‌طور که در یک سوپر مارکت (بازار)، یک نمونه کوچکتر از انبار اجناس می‌تواند باشد. در واقع انبار داده، یک انبار بزرگ از داده‌ها است که طیف وسیعی از داده‌ها را برای یک کسب و کار در خود جای می‌دهد در حالی که  (DATA MART)یک بخش کوچکتر و مشخص‌تر است به طوری که می‌تواند مورد استفاده یک واحد یا بخش از یک سازمان (مانند منابع انسانی، فروش و … ) قرار بگیرد.

بازار داده DATA MART

به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک نوشابه بخرید، طبیعتا به انبار نوشابه رجوع نمی‌کنید و به سراغ بازار (همان سوپر مارکت‌) رفته و از آن‌جا خرید خود را انجام می‌دهید. انبار داده و بازار داده نیز چنین تفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

انواع بازار داده

در کل سه نوع مختلف  Data Mart وجود دارد. وابسته (Dependent)، مستقل (Independent) و ترکیبی (Hybrid)بازار داده وابسته به Data Mart ای می‌گویند که از روی یک انبار داده ساخته می‌شود. یعنی ابتدا انبار داده را می‌سازیم و سپس یک زیر مجموعه مشخص از آن را میسازیم. برعکس آن Data Mart مستقل (Independent Data Mart) است که می‌تواند بدون دخالت انبار داده، داده‌ها را از منابع داده استخراج کرده و ذخیره کند. حالت ترکیبی هم حالتی است که هم از انبار داده استفاده می‌کند و هم به صورت مستقیم از منابع داده، Data Mart را می‌سازد.

انباره داده شامل حوزه های مختلف داده مانند حوزه مالی، فروش، منابه انسانی و .. می باشد. برای استفاده واحد های مختلف، از دیتا مارت ها استفاده می شود که هر واحد فقط به داده های حوزه خود دستیابی داشته باشد. مثلا یک دیتا مارت داریم که شامل داده های مربوط به حوزه منابع انسانی می باشد که دسترسی آن را می توانیم به فقط به واحد منابع انسانی بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پیشنهادی