داشبورد حوزه انبار

تعریفی از انبار و انبارداری

انبار و انبارداری از مهم‌ترین بخش‌های یک سازمان و یا شرکت هستند، زیرا بخش بزرگی از دارایی‌ سازمان‌ها در موجودی‌ انبار آنها انباشته شده است.
داشبورد مدیریتی حوزه انبار، این امکان را برای صاحبان کسب و کار فراهم میکند تا آمار و اطلاعات دقیقی از انبارها شامل موجودی کالا، ورودی و خروجی ها، کالاهای راکد و … داشته و بتوانند مدیریت درستی در انبارهای سازمان انجام دهند.

 

 

داشبورد مدیریتی حوزه انبار:

داشبورد انبار یک ابزار مبنی بر گزارش است که به مدیران سازمان کمک می کند تا بر موجودی انبارهای سازمان خود به راحتی نظارت داشته باشند و با استفاده از آن بتوانند دارایی های سازمان را  تحلیل و سپس به واسطه آن باعث مدیریت صحیح داراییها سازمان شوند. اهمیت داشبورد حوزه انبار در سازمان ها تولیدی خیلی زیاد می باشد. استفاده از داشبورد انبار در سازمان های تولیدی باعث میشود تا واحد برنامه ریزی به مدیریت مواد اولیه و محصولات تولیدی را به درستی انجام دهد تا در زمان درست خرید انجام شود، موجودی محصولات تولیدی چک شود و مطابق نیاز سفارشات تولید ثبت گردد.

تفاوت اصلی بین داشبوردهای مدیریتی و گزارشاتی که در قدیم تهیه میشد این است که این داشبوردها شامل انواع نمودار ها و ویژوال های گرافیکی می باشد که در واقع کلیه داده ها را به جای این که در جداول نمایش دهد به صورت انواع نمودار نمایش می دهد. تفاوت دیگری که بین داشبوردها و گزارشات سنتی وجود دارد این است که داشبورد ها ساختاری پویا دارند و میتوان در این نمودارها انواع فیلترها و پیمایش بین داده به صورت کل به جز و جز به کل را انجام داد.

 

انواع داشبورد های انبار:

سازمان‌‌های مختلف با توجه به نوع مواد مصرفی و محصولات و دارایی هایشان، نیازهای مختلفی در حوزه انبار خواهند داشت. همچنین شاخص‌ها و معیارهای سنجش متفاوتی مبنای ارزیابی‌ها خواهند بود. اما به طور کلی می‌توان دسته‌بندی داشبوردهای انبار را به این صورت در نظر آورد.

  • داشبوردهای مرتبط با موجودی کالاها به تفکیک هایی از جمله انبار، گروه کالا و کالاهای راکد
  • داشبوردهای مربوط کالاهای خریداری شده
  • داشبورد شاخص های کلیدی عملکردی (KPI) حوزه انبار
  • داشبورد مصارف کالا
  • داشبورد کالاهای امانی، دارایی ثابت
  • داشبوردهای کنترلی همانند ردیابی کالاها و درخواست ها، کنترل دریافتی از تولید و حواله فروش
  • داشبوردهای آلارم دهنده مانند نقطه سفارش، تاریخ انقضا کالاها و …

 

 

سخن پایانی :

ما در هوش تجاری کندو، برای پیاده سازی داشبورد مدیریتی انبار، ابتدا وارد فاز شناخت می شویم و جلساتی را با واحد انبار، برنامه ریزی و تدرکات برگزار میکنیم. پس از درک نیازمندی های شما، منابع اطلاعاتی و نرم افزار های موجود در سازمان شما را بررسی میکنیم. سپس داشبوردهای مدیریتی دلخواه شما را مطابق نیازتان طراحی و در اختیار شما قرار میدهیم.