داشبورد مدیریتی چیست و چه کاربردی دارد؟
داشبورد مدیریتی یکی از اجزای هوش تجاری و ابزاری برای گزارش گیری اطلاعات می باشد که داده ها، اطلاعات و شاخص ها (مانند شاخص های کلیدی عملکرد KPI) را در قالب های گرافیکی و ویژوال ها همچون جداول، نمودارها، ماتریس ها و … نمایش می دهد.
به عبارت دیگر داشبورد مدیریتی یک ارائه بصری و قابل فهم است که شاخص های کلیدی عملکردی را که یک سازمان برای بررسی و ارزیابی فعالیت های خود در مسیر رسیدن به اهداف تعیین شده تعریف میکند، نشان میدهد.
داشبورد مدیریتی همانند داشبورد ماشین است که اطلاعات مفید را به صورت خلاصه و واضح به شما نشان می دهد.
اهداف داشبورد مدیریتی
اهداف ایجاد و طراحی داشبوردها به شرح زیر می باشد :
- سهولت در امر گزارش گیری
- افزایش سرعت و دقت در گزارش گیری ها
- ارائه دید وسیع و جامع از عملکرد سازمان پرسنل
- رفع مشکلات گزارش گیری دستی همچون تناقضات، اشتباهات نیروی انسانی
- امکان دسترسی به گزارشات از راه دور
- صرفه جویی در زمان نیروی انسانی
دلایل اهمیت داشبورد عبارتند از:
- فراهم کردن امکان ادغام اطلاعات از سراسر سازمان: هر بخش مسئول مدیریت اطلاعات خود است، اما همه این اطلاعات به یک استراتژی برای سازمان منتهی میشود. برای به روز نگه داشتن هر بخش به طور مداوم، به یک داشبورد مدیریتی نیاز دارید.
- یکپارچه سازی نرمافزارهای اطلاعاتی مختلف در سازمان: با استفاده از آن، میتوانید اطلاعات کلیدی را از تمام برنامههای نرم افزاری در یک مکان جمع آوری کنید. اکثر سازمانها دارای نرم افزارهایی برای امور مالی، انبار، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، منابع انسانی (HR) و … هستند. این برنامهها به سازمان یک پلتفرم دقیق برای هر عملکرد خاص میدهند. اما هنوز هم وجود مکانی که بتوانید اطلاعات کلیدی را به آن منتقل کنید ضرورت دارد. اینجاست که داشبورد مدیریت به کار میآید!
- فراهم کردن امکان دسترسی فوری به اطلاعات مهم: با سرعت تجارت امروز، شما به داشبورد پویا که دائما به روزرسانی شود و در دسترس باشد نیاز دارید.
- ارائه تصویری واضحی از نحوه انجام پروژههای کلیدی: با استفاده از داشبوردهای مدیریتی میتوانید ببینید که پروژههایتان در طول مسیر چگونه پیش میروند. آیا کارهایی که برای پروژهها انجام میدهید، تأثیر هدفمندی را که در نظر دارید میگذارند یا خیر. داشتن نمایی که وضعیت، درصد تکمیل و نقاط عطف کلیدی پروژه را نشان میدهد، ویژگی مهمی برای یک داشبورد مدیریتی است.
- کمک به پیگیری موارد اقدام: یک داشبورد با طراحی خوب به شما کمک میکند ببینید که آیا وظایف محمول شده را چه طور انجام می دهند.
آیا داشبوردها فقط برای صاحبان کسب و کار مناسب می باشد؟
یکی از سوالاتی که معمولا در مورد داشبورد های مدیریتی پرسیده می شود این است که آیا فقط صاحبان کسب و کار می توانند از داشبورد های مدیریتی استفاده کنند؟ پاسخ این سوال خیر می باشد.
همه افراد داخل سازمان می توانند از داشبوردهای مدیریتی بسته به نیازشان استفاده کنند. به عنوان مثال می توان داشبورد های متنوع برای واحد های مختلف سازمان مانند واحد فروش، منابع انسانی، حسابداری و … طراحی کرد وآن ها را در اختیار پرسنل مربوطه قرار داد. این امر علاوه بر صرفه جویی در زمان، به افزایش بهره وری واحد های مختلف سازمان نیز منجر خواهد شد.
ما در هوش تجاری کندو سعی داریم تا داشبورد مدیریتی متناسب با نیاز سازمان شما را طراحی کنیم. پیشنهاد ما به شما این است تا برای طراحی داشبوردهای مدیریتی، یک جلسه برای فاز شناخت داشته باشیم که هم شما با ما بیشتر آشنا باشید و هم ما درک درستی از نیاز شما و سازمانتان به دست بیاوریم تا بتوانیم بهترین داشبورد را برای سازمانتان طراحی کنیم. برای هماهنگی جلسه می توانید با ما در ارتباط باشید.