مزیت هوش تجاری برای کسب و کار
این روزها کلمه هوش تجاری (BI) و داشبورد ها مدیریتی در بین مدیران و کارمندان شرکت ها خیلی به گوش میرسد. ولی اگر بخواهیم تا مزیت استفاده از هوش تجاری را برایمان بگویند، نمیتوانند به طور واضح و دقیق مزیت ها را بشمارند.
در این مطلب میخواهیم خلاصه ای از مزیت های هوش تجاری را برایتان بگوییم.
تعریفی برای واژه هوش تجاری
هوش تجاری یا همان BI، یک فرایند برای تحلیل دادهها و ارائه اطلاعات کاربردی به مدیران و صاحبان یک سازمان و کسب و کارمحسوب میشود که به تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات دقیق و صحیح کمک می کند. از مزایای هوش تجاری می توان به شتاب دهی و بهبود تصمیم گیری، بهینه سازی فرایندهای کسب وکار، سیاست های جدید درآمد ایی جدید و کسب مزایای رقابتی جدید در مقایسه با رقبای تجاری اشاره کرد .
آیا سازمان ما نیاز به BI دارد؟
در پاسخ به سوال بالا ما به شما این جواب را میدهیم.
BI می تواند به صورت شفاف و دقیق، نشان دهنده وضعیت و کیفیت شاخص های کلیدی عملکردی سازمان شما در کمترین زمان ممکن باشد. اگرچه BI شامل فرآیند های پیچیده ای است، اما در مدت زمان کوتاهی می تواند آمار دقیقی از عملکرد سازمان ارائه دهد. اگر یک سازمان بدون استفاده از BI بخواهد عملکردش در زمینه های مختلف بررسی کند، به چندین نیروی انسانی و مدت زمان زیادی نیاز دارد تا چنین کاری را انجام دهد و البته با دقت نه چندان بالا. BI می تواند همه فرآیندهای مختلف سازمان در واحد های مختلف مانند فروش، حسابداری، تولید و … مورد بررسی قرار می دهد.
حال که مفهوم هوش تجاری را توضیح دادیم میخواهیم بدانیم به صورت کلی استفاده از آن چه مزیت هایی دارد.
مزیت های BI
- بهبود روند تصمیم گیری
- یکپارچه سازی داده ها
- افزایش بهره وری عملیاتی
- مشخص نمودن مشکلات کسب و کار
- شناسایی روندهای تجاری و ترند بازار
- توسعه استراتژی های تجاری قوی تر
- افزایش میزان فروش و درآمدهای جدید
- کسب برتری نسبت به شرکت های رقیب