هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری چیست؟ هوش تجاری یک فرایند برای تحلیل دادهها و ارائه اطلاعات کاربردی به مدیران و صاحبان یک سازمان و کسب و کارمحسوب میشود که به تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات دقیق و صحیح کمک می کند.

از مزایای هوش تجاری می توان به شتاب دهی و بهبود تصمیم گیری، بهینه سازی فرایندهای کسب وکار، سیاست های جدید درآمد ایی جدید و کسب مزایای رقابتی جدید در مقایسه با رقبای تجاری اشاره کرد .

هوش تجاری

BI می تواند به صورت شفاف و دقیق، نشان دهنده وضعیت وکیفیت شاخص های کلیدی عملکردی سازمان شما در کمترین زمان ممکن باشد. BI شامل فرآیند های پیچیده ای است، اما در مدت زمان کوتاهی می تواند آمار دقیقی از عملکرد سازمان ارائه دهد. اگریک سازمان بدون استفاده از BI بخواهد عملکردش در زمینه های مختلف  بررسی کند، نیازمند چندین نیروی انسانی و مدت زمان زیادی نیاز دارد تا چنین کاری را انجام دهد، البته با دقت نه چندان بالا. هوش تجاری می تواند همه فرآیندهای مختلف سازمان در واحد های مختلف مانند فروش، حسابداری، تولید و … مورد بررسی قرار می دهد.

کاربردهای هوش تجاری

از کاربردهای هوش تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تهیه گزارشات با سرعت و دقت بالا
  • کمک به اخذ تصمیمات هوشندانه
  • تقویت اهداف فروش و بازاریابی
  • تحلیل رفتار مشتری
  • صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی

 

در یک دید کلی، هوش تجاری، چنانچه بخوبی بر اساس سنجش نیازهای اختصاصی یک سازمان و با دیدی نسبت به صنعت مربوط به آن تعریف و طراحی شود، می تواند همان چیزی باشد که یک مدیر پیشرو، همیشه بدنبال آن است یعنی دسترسی سریع به گزارشات دقیق و صحیح و نمودارهایی که اطلاعات تولید شده در بخشهای مختلف سازمان در هر لحظه تولید می کنند.

یک مدیر، همواره نیاز دارد تا ابتدا دیدی جامع و از رأس نسبت به جریانات سازمان و کسب و کار خود داشته باشد و هر زمانی که لازم داشت، جزئیات مربوط به هر یک از رخدادها را تا جای ممکن مورد بررسی و موشکافی قرار دهد. هوش تجاری، ابزاری مناسب برای برنامه ریزی و کنترل به مدیران یک سازمان در سطوح مختلف می دهد.

روشهای پیاده سازی BI

هوش تجاری را می توان به دو روش  سنتی و پیشرفته پیاده سازی کرد. روش سنتی به منزله این است که ابزار های مصورسازی داده مانند POWER BI را مستقیما به منابع داده خود متصل کنیم که این روش برای پروژه های با حجم کوچک مناسب می باشد.

اما روش پیشرفته آن که برای پروژه های متوسط و بزرگ استفاده می شود با فرآیند ETL شروع می شود و سپس می توان آن را به مکعب داده تبدیل کرد و با استفاده از ابزارهای مصور سازی داده، داده های پردازش شده را توسط نمودار ها و چارت و… به نمایش در بیاریم.

هوش تجاری و کاربردهای آن در صنایع مختلف

امروزه برای بسیاری از صنایع، استفاده نکردن از هوش تجاری و مزایای آن مثل رانندگی در شب بدون روشن کردن چراغ است! از این رو بسیاری از صنایع در سراسر جهان از هوش تجاری در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده می‌کنند. در زیر ۱۰ مورد از مهم‌ترین صنایع را نام برده‌ایم.

  1. دولت‌ها
  2.  آموزش
  3. صنعت خرده‌ فروشی و عمده فروشی
  4. صنعت داروسازی و پزشکی
  5. حمل و نقل
  6. بانک‌داری و مالی
  7. ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی
  8.  گردشگری و هتل‌داری
  9. منابع انسانی
  10. کارخانه های تولیدی

البته که کاربردها و موارد استفاده هوش تجاری حرفه‌ای و تجزیه و تحلیل داده‌ها نامحدود است. تعداد صنایع بسیار بیشتری هستند که از این تکنولوژی جدید در کسب و کارشان استفاده می‌کنند تا سودشان را به حداکثر  و ضررهایشان را به حداقل برسانند.

مولفه‌های اصلی هوش تجاری کدامند؟

1- منابع داده

این جزء هوش تجاری، شامل انواع مختلفی از داده‌های ذخیره شده است. وظیفه این مولفه، گرفتن داده‌های خام و استفاده از برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری برای ایجاد منابع داده معنی‌دار است که در آن هر بخش می‌تواند از آن‌ها برای ایجاد تاثیر مثبت بر کسب و کار استفاده کند.

2- انبار داده (Data Warehousing)

انبار داده‌ها به رهبران کسب و کار اجازه می‌دهند زیرمجموعه‌های داده را غربال کنند و اجزای مرتبط با یکدیگر را که می‌توانند به پیشبرد کسب و کار کمک کنند، بسنجند. نگاهی به داده‌های فروش در طول چندین سال می‌تواند به بهبود توسعه محصول یا متناسب کردن پیشنهادهای فصلی کمک کند. انبار داده همچنین می‌تواند برای بررسی آمار فرآیندهای تجاری از جمله نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر استفاده شود. به عنوان مثال، صاحبان کسب و کارها می‌توانند زمان‌های حمل و نقل را در بخش‌های مختلف مقایسه کنند تا ببینند کدام فرآیندها و تیم‌ها کارآمدتر هستند. انبار داده همچنین شامل ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها به روش هایی است که برای بخش‌های مختلف شرکت مفیدند.

3- پردازش تحلیلی آنلاین یا OLAP

OLAP یک رویکرد محاسباتی است که به کوئری‌های تحلیلی چند بعدی با سرعتی بسیار بالاتر و به شیوه‌ای روان‌تر پاسخ می‌دهد. OLAP مولفه‌ای از هوش تجاری است که پایگاه داده رابطه‌ای و قابلیت‌های داده کاوی و گزارش‌دهی را در دل خود دارد؛ به عبارت دیگر، این مولفه شامل سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای ، داده کاوی و گزارش‌دهی می‌شود.

4- داشبورد های مدیریتی

مرحله آخر هوش تجاری، نمایش اطلاعات و در واقع مصور سازی اطلاعات می باشد. پس از این که مولفه های بالایی پیاده سازی شد، حال زمان به مصور سازی داده ها می رسد. برای مصور سازی داده ها ابزار های مختلفی وجود دارد که معروف ترین آن پاور بی آی (POWERBI) می باشد. با استفاده از این ابزار ها می توان اطلاعات مفید استخراج شده را در قالب نمودار ها و ویژوال های مختلف تحت عنوان داشبورد مدیریتی نمایش داد.

مطالب پیشنهادی