چرا از هوش تجاری استفاده می کنیم و نقش هوش تجاری چیست؟
به طور کلی، نقش هوش تجاری بهبود عملیات تجاری سازمان با استفاده از داده های مرتبط است.
هوش تجاری مجموعهای از ابزارها، فناوریها و فرآیندهایی است که سازمانها از آن جهت جمعآوری، تجزیه و تحلیل و نمایش دادهها برای اتخاذ تصمیمات تجاری هوشمندانه استفاده میکنند. برای مثال، خرده فروشان می توانند با مقایسه عملکرد فروشگاه ها، صرفه جویی در هزینه را افزایش دهند. و یا بیمه گران، با مشاهده فرآیند خسارت می توانند مشاهده کنند در کجا هدف های سرویس دهی خود را از دست داده اند و از اطلاعات بدست آمده در راستای بهبود نتایج استفاده کنند. بطور کلی هوش تجاری تاثیر مستقیمی جهت اتخاذ تصمیمات تجاری، استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی سازمان دارد.
بدون هوش تجاری ، سازمان ها نمی توانند به راحتی از مزایای تصمیم گیری مبتنی بر داده استفاده کنند. و در عوض آن، مدیران و کارمندان در درجه اول باید تصمیمات مهم تجاری را بر اساس فاکتورهای دیگری مانند دانش انباشته شده، تجربیات قبلی، شهود و احساسات درونی قرار دهند. شاید این روش ها منجر به تصمیمگیریهای خوبی شوند، اما به دلیل کمبود دادههای زیربنای آنها، مملو از احتمال خطا و اشتباه هستند.
در کل مزایای کلیدی که کسبوکارها میتوانند از هوش تجاری دریافت کنند عبارتند از:
- بهبود روند تصمیم گیری
- بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار داخلی
- افزایش بهره وری عملیاتی
- مشخص نمودن مشکلات کسب و کار
- شناسایی روندهای تجاری و ترند بازار
- توسعه استراتژی های تجاری قوی تر
- افزایش میزان فروش و درآمدهای جدید
- کسب برتری نسبت به شرکت های رقیب