هوش تجاری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
هوش تجاری یا همان BI، یک فرایند برای تحلیل دادهها و ارائه اطلاعات کاربردی به مدیران و صاحبان یک سازمان و کسب و کارمحسوب میشود که به تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات دقیق و صحیح کمک می کند. از مزایای هوش تجاری می توان به شتاب دهی و بهبود تصمیم گیری، بهینه سازی فرایندهای کسب وکار، سیاست های جدید درآمد ایی جدید و کسب مزایای رقابتی جدید در مقایسه با رقبای تجاری اشاره کرد .
هوش تجاری می تواند به صورت شفاف و دقیق، نشان دهنده وضعیت و کیفیت شاخص های کلیدی عملکردی سازمان شما در کمترین زمان ممکن باشد. اگرچه هوش تجاری شامل فرآیند های پیچیده ای است، اما در مدت زمان کوتاهی می تواند آمار دقیقی از عملکرد سازمان ارائه دهد. اگر یک سازمان بدون استفاده از هوش تجاری بخواهد عملکردش در زمینه های مختلف بررسی کند، به چندین نیروی انسانی و مدت زمان زیادی نیاز دارد تا چنین کاری را انجام دهد و البته با دقت نه چندان بالا. هوش تجاری می تواند همه فرآیندهای مختلف سازمان در واحد های مختلف مانند فروش، حسابداری، تولید و … مورد بررسی قرار می دهد.
مراحل پیاده سازی هوش تجاری
پیاده سازی هوش تجاری شامل پنج فاز می باشد که به شرح زیر می باشد:
1.فاز شناخت
هدف از فاز شناخت آشنایی با ساختار سازمان شما، داده ها، نرم افزارها و فرآیند های موجود در سازمان و شناسایی نیازهای شما می باشد.
2.فاز آماده سازی زیر سیستم ها و زیر ساخت ها
هدف از این فاز مشخص کردن منابع سخت افزاری، کاربران ذینفع، ، تعریف شاخص های کلیدی عملکرد یا همان KPIها، آماده سازی و یکپارچه سازی داده ها و طراحی انباره داده مورد نیاز می باشد.
3.پیاده سازی و استقرار
در این فاز فرآیندهایی مانند طراحی داشبوردها و گزارشات، آموزش کاربران برای استفاده از هوش تجاری؛ تعیین سطوح دسترسی به گزارشات انجام می شود و سپس مدت کوتاهی (2 هفته تا یک ماه) نیز برای گرفتن نظرات و فیدبک ها لحاظ می گردد.
4.بازبینی
پس از طی مدت لازم برای در مرحله سوم، در این مرحله به بهبود و اعمال تغییرات مورد نیاز به منظور افزایش کارایی هوش تجاری پیاده سازی شده در سازمان می پردازیم.
5.نگهداری
آخرین مرحله پیاده سازی هوش تجاری پشتیبانی و نگهداری سامانه هوش تجاری می باشد.