KPI و کاربرد آن در هوش تجاری

KPI ( شاخص کلیدی عملکردی)  و کاربرد آن در هوش تجاری

شاخص عملکرد کلیدی (KPI) یک مقدار قابل اندازه‌گیری و از اجزای اصلی هوش تجاری است که برای ارزیابی میزان موفقیت یک فرد یا سازمان در رسیدن به یک هدف (Goal) استفاده می‌شود. KPIها کمک می‌کنند که اعضای تیم اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را بشناسند و به سوی آن‌ها حرکت کنند. همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا نقاط قوت و ضعف‌شان را شناسایی کنند، تصمیمات مبتنی بر داده بگیرند و عملکردشان را بهینه کنند.

هوش تجاری ابزارهای قدرتمندی هستند که با نمایش بصری شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) و سایر معیارهای مهم، بینش‌های بی‌درنگی درباره عملکرد سازمان ارائه می‌کنند. این داشبوردها به تصمیم‌گیرندگان این امکان را می‌دهند که به سرعت، وضعیت کسب و کار خود را ارزیابی کنند و بر اساس داده‌ها تصمیمات آگاهانه بگیرند. KPIها از اجزای حیاتی داشبوردهای BI هستند؛ چرا که روشی قابل اندازه‌گیری برای پایش پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف تجاری ارائه می‌دهند. با انتخاب KPIهای مناسب و تصویرسازی موثر آن‌ها در داشبورد BI، سازمان‌ها می‌توانند بر عملکرد خود، در زمان واقعی نظارت کنند و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی انجام دهند.

اهمیت شاخص‌های کلیدی عملکردی (KPI) در داشبوردهای هوش تجاری

شناسایی و پایش مرتب شاخص‌های کلیدی عملکرد به شما این امکان را می‌دهد که بدانید آیا کسب و کارتان در مسیر درستی قرار دارد یا نه، شاید باید برای جلوگیری از دست دادن زمان و پول، مسیر خود را تغییر دهید. اگر از KPIها به درستی استفاده کنیم، تبدیل به ابزار قدرتمندی می‌شوند که به ما کمک می‌کنند:
بر سلامت مالی شرکت نظارت داشته باشیم

  • تاکتیک‌ها را به موقع تنظیم کنیم
  • سریع‌تر به تصمیم بهتر برسیم
  • پیشرفتمان را در برابر اهداف استراتژیک اندازه‌گیری کنیم
  • مشکلات را زود تشخیص دهیم
  • در اعضای تیم انگیزه ایجاد کنیم

آشنایی با انواع شاخص کلیدی عملکردی

آشنایی با انواع KPIهایی که معمولا برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت استفاده می‌شوند، به ما کمک می‌کند تا راحت‌تر تشخیص دهیم که کدام شاخص‌های عملکرد کلیدی را باید پایش کنیم. در ادامه به ۴ نوع مهم شاخص‌های عملکرد کلیدی اشاره می‌کنیم:

  • KPIهای کمی

این نوع از شاخص‌ها، در مورد داده‌های قابل اندازه‌گیری هستند که می‌توانند با یک عدد نمایش داده شوند. آمار و درصد مثال‌هایی از KPI های کمی هستند.

  • KPIهای کیفی

این نوع از شاخص‌های عملکرد کلیدی، شامل تفاسیر انسانی هستند و با اعداد قابل اندازه‌گیری نیستند. نظرات، احساسات و تجربیات نمونه‌های از KPIهای کیفی‌اند.

  • KPIهای عقب‌مانده یا موخر

این نوع از KPI ها، آنچه را که قبلاً و در گذشته اتفاق افتاده است را اندازه‌گیری می‌کنند تا امکان موفقیت یا شکست در آینده را پیش‌بینی کنند.

  • KPI های پیشرو یا مقدم

این نوع KPI ها، عملکرد را اندازه‌گیری می‌کنند تا احتمال موفقیت در آینده و روندهای بلندمدت را اندازه‌گیری کنند.

شاخص‌های عملکرد کلیدی پیشرو و عقب مانده (KPI) اغلب با هم استفاده می‌شوند. این شاخص‌ها در کنار شاخص‌های عملکرد کمی و کیفی، نقطه شروع خوبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پیشنهادی