داده کاوی چیست؟

داده کاوی  DataMining

داده کاوی یک فرآیند محاسباتی برای کشف الگوهای پنهان و مفید در دیتاست های بزرگ است که ازآن در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، سیستم های اطلاعاتی و آمار استفاده می شود. در تعریف بالا منظور از دیتاست های بزرگ، تعداد و سایز و حجم داده ها نیست. دیتاست بزرگ یعنی تمام رویدادهای مرتبط با موضوع مورد نظر و همه عوامل موثر روی آن را رویداد را شامل شود. به عنوان مثال میتوانیم فروش کالای X را رویداد در نظر بگیریم که عوامل موثر روی آن شامل جنسیت مشتری، تحصیلات مشتری، مکان فروشگاه و … می باشد که دیتا ست ما باید از هر مدل رویداد به تعداد کافی داده داشته باشد. داده کاوی یکی از اجزای و مراحل هوش تجاری می باشد.

 

داده کاوی  DataMining

برای پیاده سازی فرآیند داده کاوی نیاز به ابزارهای داده کاوی می باشد که این ابزارها به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول ابزارهایی که با دیتابیس های آنلاین کار میکنند مانند ابزار اوراکل و مایکروسافت. دسته دوم ابزارهایی هستند که با دیتابیس های آفلاین کار می کنند مانند متلب.

به صورت کلی الگوریتم های داده کاوی به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. الگوریتم های Descriptive 

این الگوریتم ها که نتایج را بر حسب آن چه در گذشته و حال است برای ما به نمایش می کشند.

2. الگوریتم های Pridictive

الگوریتم هایی که پیش گویی و پیش بینی میکنند و این پیش بینی هیچ وقت قطعیت 100 در 100 ای ندارد.

یکی از ابزارهایی که برای پیاده سازی الگوریتم های DataMining وجود دارد ابزار مایکروسافت می باشد که در SSAS  قابل دسترس و استفاده می باشد. در ابزار مایکروسافت، 9 الگریتم داده کاوی وجود دارد که به شرح زیر می باشند که از معروف ترین این الگوریتم ها می توان به Decision Tree و Clustering اشاره کرد.

 

مزایای استفاده از داده‌ کاوی

از داده‌ کاوی می‌توان در حوزه‌های مختلفی از جمله بهداشت و درمان، درک بهتر رفتار مشتریان کسب و کارها، تجارت، بیمه، بانکداری و علوم مالی، جامعه شناسی، علوم مهندسی و به عبارتی هر حوزه‌ای استفاده کرد. در مجموع می‌توان گفت داده کاوی به مدیران کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌ها هوشمندانه‌تر عمل کنند و با کاهش ریسک تصمیمات خود، منابع را به گونه‌ای بهینه‌تر تخصیص دهند. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از داده‌کاوی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فراهم شدن امکان پیش بینی وقایع و درک بهتر آینده
  • افزایش کارایی و راندمان سازمان
  • کمک به شناخت به موقع فرصت ها و تهدید ها
  • جلوگیری از تصمیم گیری‌های احساسی و کاهش ریسک تصمیمات
  • کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف منابع سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب پیشنهادی