داشبورد مدیریتی حوزه منابع انسانی

در این مطلب قصد داریم تا شما را با داشبورد مدیریتی منابع انسانی آشنا کنیم. داشبورد منابع مدیریتی منابع انسانی از جمله کلیدی ترین و مهمترین داشبوردهای مورد استفاده در سازمان ها می باشد که استفاده از آن میتواند نقش مهمی در بهبود و ارتقاء سطح کیفی سازمان ایفا کند.

تعریفی از منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی شامل فعالیت هایی از جمله جذب و استخدام، آموزش و توسعه، حقوق و دستمزد، مدیریت عملکرد
کارکنان و… می باشد.

امروزه اهمیت منابع انسانی در سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست به گونه‌ای که امروزه بر اساس گزارشات جهانی، منابع انسانی جزء پنج چالش اصلی مدیران در سطح دنیاست. مدیریت منابع انسانی نه تنها به جذب، انتخاب و حفظ استعدادهای انسانی ماهر و مناسب می‌پردازد، بلکه به بهبود روابط کاری، ارتقاء انگیزه و اشتیاق کارکنان، توسعه‌ی مهارت‌ها و به‌کارگیری بهینه‌تر افراد در خدمت اهداف سازمان کمک می‌کند و به عنوان عاملی اساسی در موفقیت و بقای هر سازمان مطرح می‌شود.

یکی از ابزارهایی که باعث تاثیر گذاری در فرآیند های منابع انسانی می شود، داشتن گزارش ها و شاخص های عملکردی این حوزه می باشد. هر چه این گزارش و شاخص ها دقیق تر و عمیق تر باشد، میتواند نتایج مثبتی در کل سازمان به وجود بیاورد.

داشبورد منابع انسانی

داشبورد منابع انسانی ابزاری است که به وسیله آن کلیه داده های واحد منابع انسانی را جمع آوری و سپس آنها را تبدیل به اطلاعات و گزارشهای کاربردی می کند.. با استفاده از این داشبورد، مدیران می‌توانند به راحتی عملکرد کارکنان را ارزیابی کرده و تصمیمات بهتری برای بهبود عملکرد سازمان اتخاذ کنند.

داشبورد مدیریتی منابع انسانی

تفاوت اصلی بین داشبوردهای مدیریتی و گزارشاتی که در قدیم تهیه میشد این است که این داشبوردها شامل انواع نمودار ها و ویژوال های گرافیکی می باشد که در واقع کلیه داده ها را به جای این که در جداول نمایش دهد به صورت انواع نمودار نمایش می دهد. تفاوت دیگری که بین داشبوردها و گزارشات سنتی وجود دارد این است که داشبورد ها ساختاری پویا دارند و میتوان در این نمودارها انواع فیلترها و پیمایش بین داده به صورت کل به جز و جز به کل را انجام داد.

انواع داشبورد های منابع انسانی 

سازمان‌‌های مختلف با توجه به نوع فعالیت و اندازه سازمان نیازهای مختلفی در مدیریت منابع انسانی خواهند داشت. همچنین شاخص‌ها و معیارهای سنجش متفاوتی مبنای ارزیابی‌ها خواهند بود. اما به طور کلی می‌توان دسته‌بندی داشبوردهای منابع انسانی را به این صورت در نظر آورد.

  •  جذب و استخدام
  •  عملکرد پرسنل
  •  شاخص های عملکردی (KPI) 
  •  برنامه ریزی و آموزش
  •  کارکرد و حقوق

داشبورد مدیریتی منابع انسانی

سخن پایانی

ما در هوش تجاری کندو، برای پیاده سازی داشبورد مدیریتی منابع انسانی، ابتدا وارد فاز شناخت می شویم و جلساتی را با واحد منابع انسانی برگزار میکنیم. پس از درک نیازمندی های شما، منابع اطلاعاتی و نرم افزار های موجود در سازمان شما را بررسی میکنیم. سپس داشبوردهای مدیریتی دلخواه شما را مطابق نیازتان طراحی و در اختیار شما قرار میدهیم.